Magyarítások Portál
A csapat | Játékszinkron Stúdió | Közösségi fordítás | MorroHun Team | Steam | CoD klán | Fordítói oldalak

RSSProgramok

Írta: Evin - 2012-06-22 15:35 - 4 hozzászólás - PC PROGRAMOK KÖZÖSSÉG
Programok Elég régóta itt elküldte már TGWH ezt az Evin írta cikket (és már a másik is itt van egy ideje a postaládámban). A programokkal kapcsolatban Evin oszt meg velünk néhány gondolatot...

Az esetek többségében, mikor egy játék fájljai egyedi formátumot használnak, sajnos saját fejlesztésű programok használatára vagyunk kényszerítve.
Ritka az olyan eset, ahol a játék olyan elterjedt formátumot használ, mint mondjuk zip, txt, xml. Akár így szem előtt hagyva a kiterjesztéseket, akár átnevezve azokat másra, megtévesztve ezzel azokat, akik belső tartalom alapján nem tudják felmérni, a mondjuk .pak kiterjesztésű fájlok, valódi formátumát.
Ahol hivatalosan is támogatott a MOD-ok készítése, ott a fejlesztők adni szoktak fejlesztőeszközöket. Ezek szinte az összes, akár a játék egyedi fájljait is lehet szerkeszteni. Mivel a MOD-os társadalom többnyire fegyvereket, pályákat, 3D-s modelleket szeret módosítani, elsősorban ezek a támogatottak, de ritka, hogy a játék szövegeit ne tudjuk módosítani ilyen esetben.

Ha nem vagyunk olyan szerencsések, hogy olyan játék fordításába akarunk belekezdeni, mely se nem MOD-osítható, se semmilyen szerkesztő nincs hozzá, két dolgot tehetünk;
- várunk, míg valaki ír hozzá egyet, illetve ha ismerünk olyat, aki járatos ebben, kikérhetjük a véleményét, hátha nem is kell hozzá programot írni, vagy megkérhetjük, hogy ő írna-e
- mi magunk írunk egyet.

Ha programot keresünk természetesen érdemes keresővel tenni azt. Ez is külön művészet, hiszen ha rosszul keresünk, semmit sem találunk, és bár van „kereslet” a játékok szerkesztőire, általában az internet legmélyebb bugyraiban találjuk őket. Hobbi fejlesztők, kis forgalmú saját honlap, ha van – leginkább ezek miatt nehéz őket megtalálni.
De hogy is keressünk. Ezekkel a kulcsszavakkal érdemes próbálkozni: játékneve tool/editor/unpacker/repacker/converter
Illetve ugyanez a fájl kiterjesztésével, ha tudjuk melyikben lehet a szöveg, vagy ha tudjuk melyik játékmotorral készült a játék, akkor előfordulhat, hogy egy másik játékhoz készült szerkesztő, mely ugyanezt a motort használja, az itt is jó lehet.
A játékokat buherálni vágyók, jelenlegi Mekkája a Xentax Forum. Ide csak angolul lehet írni, és természetesen kell hozzá egy bizonyos angol tudás, hogy megértessük magunkat, megértsük mit írnak, és hogy azért a fordításunk is elérjen egy bizonyos minőségi szintet. Az esetek többségében, ha létezik a játékhoz program, itt általában tudnak róla, vagy publikálják, vagy tudnak segíteni. De előtte mindenképp tájékozódjunk, hogy ne kérdezzünk baromságokat.
Ha itt nem találunk semmit, mert ez is azért megesik, marad a kereső, és hátha sikerrel járunk. Természetesen arra ügyeljünk, ahogy az a konzolos fordítások részben is említésre kerül, hogy egyazon játék PC-s, illetve konzolos fájljai eltérhetnek belsőleg, így nincs arra garancia, hogy pl létezik a játék x360-as verziójához program, az működni fog PC-re is, illetve fordítva.

De még van egy lehetőség, saját magunk fejlesztünk programot.
2 dolog kell hozzá, programozói tudás, és hexa gyakorlat. A programozási nyelv bármi lehet. Ezek most a legkedveltebb nyelvek, kedveltség szerint: Delphi, C#, C++, Python, PHP. Illetve van még egy kakukktojás, de ezt majd a végén.
Természetesen más nyelvet is használhatunk, ha csak azt ismerjük. Amit programozó szinten tudnunk kell: fájlkezelés (input/output), streamkezelés(bináris/szöveges)
Míg a programnyelvben történik a varázslat, hexában az előkészítés. Megnyitunk egy fájl, és sok katyvaszt látunk. Itt kell kitalálnunk, melyik nem-szöveg mit tárol; fájlméret, szövegméret, offset érték, tömörítési paraméterek stb. Ha kitaláltuk, melyik adat micsoda, ill. mire való, az alapján elkészíthetjük a programunk. Részletesebben nem mennék bele, hiszen ez nem programozási gyakorlat.

Na és a kakukktojás: QuickBMS
Egy unatkozó programozó, név szerint Luigi Auriemma, alkotta meg ezt a programot, mely a BMS programnyelvre épül. Ez 1db DOS ablakban futó exe, de valaki már készített hozzá GUI-t (felhasználói felület) is. A program használatának leírása, megtalálható mind a programban, üres futtatáskor, mind az ott mellékelt txt-ben.
A program úgy működik, mint a Python; egy sima szöveges fájlba beírjuk a parancsokat, és az exének megadva, az a parancsok alapján lefut. És bár nem egy exe futtatását kell elvégeznünk, mégsem kell tudnunk programozni, hogy használni tudjuk. Elsősorban a fájlok kibontására készült, de már tartalmaz visszarakó funkciót is, HA a visszarakandó fájl nem nagyobb, mint az eredeti volt!
A programhoz használható script fájlokat találunk mind a Xentax Forumon, mind a program honlapján, valamint a mellékelt tájékoztató, és az interneten fellelhető segédanyagok alapján, akár mi is írhatunk ilyet.

Hozzászólások

evelin
2014-02-22 20:33
fe én értem a játé neve GTR 2 magyarositás nem müködik? és ,énem müködhet irj visza
garada
2013-10-22 17:18
Hasznos egy cikk THX smiley
Vik_MorroHun
2012-08-01 02:46
Vicces volt, amikor írtam egy kódtörő scriptet a Crysis 2-höz (akkor még nem lehetett modolni) QuickBMS-ben, közzétettem Xentax fórumon azzal, hogy ha mondjuk 1000 gépen lefuttatják eltérő indítási paraméterekkel, akkor talán megtalálhatjuk a kulcsot, aztán valaki megkérdezte, meg tudnám-e adni neki a kulcsot, amit kerestünk...
Attila88b
2012-07-10 15:49
Kiss félreérthető, én csak beküldtem, Evin írta ezt a cikket!
Bár sokan nem olvasták ahogy látom smiley smiley
Főmenü
Segítség
Szavazás
Mi az álom úti célod? #Európa


Szavazás állása
2014. április 20. - vasárnap
Splinter Cell Blacklist
Evin | 12 hozzászólás | 2013-08-27
.GFX/.SWF karakterkészlet szerkesztése
Bandris86, Evin | 9 hozzászólás | 2013-02-17
Dishonored
Panyi | 7 hozzászólás | 2012-12-05
Hogyan fordítsunk játékprogramokat? VIII.
TGWH | 28 hozzászólás | 2012-08-03
Hogyan fordítsunk játékprogramokat? VII.
TGWH | 4 hozzászólás | 2012-07-11
Programok
Evin | 4 hozzászólás | 2012-06-22
Partnerek
Creative Commons LicenseA Magyarítások Portál hírei, cikkei, blogjai a Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el! 2.5 Hungary Licenc alatt állnak.